Menu
Expat.com
Search
Magazine
Search

Permanent residency- Sint josse brussels

Vaddy

Hi , I have been been living in Brussels from September 2020 and based on my id registration date in 2020 I completed 5 years. First 1 year of my residence as employee and rest four years a as an independent all by paying social security. When I went to commune to apply, I was told that since I changed my employment type the clock got reset and I have to wait till next year to complete 5 year period. This was not the rule I read. Did any of you face a similar situation, any advise?

I mailed commune this

Cela signifie que :

il n’y a eu aucune interruption de mon séjour légal en Belgique,

mon séjour légal est continu depuis 2020, date de mon première carte de séjour,

un changement d’autorisation de travail (single permit → carte professionnelle) ne rompt pas le séjour légal, tant que la carte de séjour reste valide.

Conformément aux règles du SPF Intérieur / Office des Étrangers, le droit au séjour de longue durée se base sur 5 ans de séjour légal et ininterrompu, indépendamment du type d’autorisation de travail.

Je vous prie donc de bien vouloir vérifier dans mon historique de séjour (“historique des cartes”) que mon séjour n’a jamais été interrompu et que la période depuis 2020 doit être prise en compte pour les 5 années nécessaires.

See also

Entry and residence conditions in BelgiumLawyers in BrusselsCultural centres in BrusselsQuestion re 5-year residency and workF card processing timeUnlimited Single Permit 2025Switch to dependent status