Vraag over Amerikaans rijbewijs voor rijden in EU

Vrienden van ons komen naar Europa en willen als onderdeel van hun Europa trip graag onze caravan (airstream) gebruiken om een aantal landen te bezoeken.

Uiteraard mogen zij met een internationaal rijbewijs een Europese auto besturen, maar onze caravan weegt ruim 2600kg en daarvoor heb ik een e-rijbewijs. Zijn er vergeljjkbare rijbewijzen in Amerika? Kunnen zij iets regelen in de states om hier met een zware trailer te kunnen rijden?

Ik heb de vraag ook al bij de rdw uitgezet na verschillende medewerkers te hebben gesproken echter nog geen duidelijkheid. Via mijn verzekering ook nog geen antwoord.

Ik ben erg benieuwd! Voor het rijden met (zware) campers in de states is andersom wel een uitzondering bij mijn weten!

Alvast dank

Hi and welcome to the Forum.

I honestly don't know the answer to your question; mainly because the rules changed a few years back and it will depend on when he passed his test as to whether he has what they call "grandfather rights" to drive a car with any trailer (let alone one as big as yours).  I've also read that it can also depend on the age of the towing vehicle.

I think you've done the right thing in asking the RDW; maybe the ANWB will also have an answer or the Rijkspolitie?  I'd be interested in knowing what you find out though.

One last point; you've posted on the English language section of the Forum; any future posts you make here should be in the English language.

Hope this helps.

Groetjes
Cynic
Expat Team